1669 پشتیبانی سریع
ماکروویو

مایکروویو چگونه کار می‌کند؟

624 بازدید
مایکروویو چگونه کار می‌کند؟

مایکروویوها مانند امواج نوری هستند. مایکروویو می‌تواند از برخی چیزها عبور کند، توسط برخی چیزها جذب شوند و توسط برخی دیگر منعکس شوند. نور می‌تواند از شیشه شفاف عبور کند، جذب اشیا تیره (مانند روکش تیره خودرو) شود و توسط روشن سبک (مانند روکش سفید) منعکس شود.

زمانی که مایکرویوها از چیزی مانند شیشه عبور می‌کنند، بر آن اثری نمی‌گذارند. زمانی که توسط چیزی مانند فلز منعکس می‌شوند، اثری بر آن شیء ندارند. اما زمانی که جذب چیزی می‌شوند، حرارت تولید می‌شود. یک تفاوت مایکرویوها با نور در این است که مایکروویوها جذب غذا شده و در نتیجه پختن صورت می‌گیرد اما امواج نوری نفوذ نمی‌کنند و در نتیجه حرارت از بیرون به داخل صورت می‌گیرد. توجه شود که شیشه و فلز برخی از مایکروویوها را جذب می‌کنند و گرم می‌شوند، چون شیشه و فلزی که ما استفاده می‌کنیم نه به طور کامل شفاف است و نه منعکس کننده. بیشتر حرارتی که از مایکروویوها دریافت می‌کنند از طریق حرارتی است که از خود غذا جریان یافته است.

نکته منحصر به فرد در خصوص مایکروویوها و نکته ای که آنها را برای پخت و پز مناسب می‌سازد این است که این امواج توسط آب، شکر و چربی جذب می‌شوند. بیشتر غذاها ترکیبی از آب، چربی و شکر هستند. بنابراین، چون غذاها امواج مایکروویو را جذب می‌کنند، داغ می‌شوند، همانطور که اجسام تیره امواج نوری را جذب کرده و داغ می‌شوند. مایکروویوها از شیشه و برخی از پلاستیک‌ها عبور می‌کنند و حرارت کم تولید کرده یا اصلا حرارتی تولید نمی‌کنند.

مکانیک یک مایکرورویو

جریان الکتریکی از طریق کنترل ها، فیوز ویا قطع جریان گرمایی، قفل ایمنی روی در به سمت مبدل ولتاژ بالا و سپس به سمت ماگنترون جریان می‌یابد. ماگنترون از ولتاژ بسیار زیادی استفاده می‌کند و به این دلیل، توصیه نمی‌کنیم که برای انجام تعمیرات مایکروویو را باز کنید. این ولتاژ حتی زمانی که مایکروویو از برق کشیده شده است، درون خازن باقی می‌ماند. به علت ولتاژ کشنده، هزینه زیاد قطعات و هزینه کم مایکروویو جدید، تعویض معمولاً گزینه بهتری از تعمیر است.

ماگنترون برای تولید امواج مایکروویو نیازمند ولتاژ زیاد است. سپس امواج به اتاقک پخت و پز متمرکز می‌شود. سطوح داخلی از قبیل قفسه روی پنجره همگی فلزی هستند و امواج را به گونه ای که از تمام جهات وارد غذا می‌شوند تا غذا به یک اندازه گرم شود. همزن و یا بخش گردنده برای بهبود بیشتر جذب برابر امواج مایکروویو استفاده می‌شوند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

  • امیرحسین
    5 سال پیش

    سلام اقای کمالی ببخشید این امواج همون مادون قرمز؟یا چیز دیگه ای؟در یک محفظه که با رنگ سفید پوشیده باشه محصور شه باعث گرما زیاد میشه؟لطفا پاسخ بدید

    • کمالی
      5 سال پیش

      امواج ماکروویو هستش مشابه امواج رادیو و تلویزیون

  • نام شما *
    ایمیل شما *

     1669